Сегментування


Ех, скільки я начитався повідомлень та сайтах, в форумах та блоґах щодо нелегкої долі маркетерів (беру приклад з відомих гуру маркетингу і намагаюсь називати практикуючих маркетогологів саме меркетерами), яким приходиться займатись маркетингом товарів, що були розроблені та виведені на ринок без зважанння на цільову аудиторію.

І тому першим моїм завданням при розробці туристичних послуг стало саме сегментування.

Сегментування передбачає пошук такого сегменту людей, на який буде орієнтований наш продукт та всі маркетингові комунікації. Фактично це є еталонний клієнт :)

Для мене еталонно-ідеальним клієнтом є людина, що підпадає під наступні параметри:

1) має вік від 18 до 35 років;

2) працює в режимі 5-денного робочого тижня

3) після роботи не йде додому валятись на канапі та дивитись зомбоящик, а має активне хоббі і присвячує йому певний час;

4) любить спілкуватись з іншими цікавими людьми;

5) любить дізнаватись цікаву інформацію, отримувати нові враження та “займає активну життєву позицію” (як би банально це не звучало);

6) людина, що цінує свій час та гроші: знає в яких випадках вона готова заплатити кошти, щоб певну роботу за неї зробив професіонал та навпаки – якщо хоче зекономити, готова частину роботи виконати самостійно.

Тут я коротко поясню на прикладах: багато людей мені подякувало за організацію для них екскурсій (я знімаю проблеми по відпочинку на вихідних, людина має просто прийти та сісти в автобус) і вже декілька людей вчинили навпаки (Самостійно знайшли пропозицію по відпочинку в Єгипті та вказали мені що саме для них забронювати. В цьому випадку не було ніяких дій з моєї сторони, але людини зекономили кошти за рахунок того, що самі виконали для себе роботу по пошуку туру).

7) людина подорожує не сама, а з другом/подружкою або з чоловіком/дружиною. Це значно спрощує інтеграцію в загальну компанію та допомагає людині почуватись невимушено під час відпочинку.

Це все був опис цільової аудиторії для такого виду послуг як “Екскурсійні автобусні тури по Україні”.

Звичайно ж для інших цільових аудиторій я маю інші послуги:

- екскурії в Європу;

- відпочинок на курортах (Турція/Єгипет/Емірати/Балі/Любе_Зімбабве);

- тури Україною для школярів.

Якщо аудиторія перших двох пунктів зрозуміла (це може бути будь-хто, я тут виступаю лише посередником, не можу контролювати якість і впливати на зміст відпочинку), то стосовно школярів треба пояснити окремо.

Мій ідеал туристів для шкільної екскурсії наступний:

1) кількість екскурсантів від 15 до 30. Такій кількості дітей можна встигати приділяти по частинці уваги і вони не будуть залишені на самоті з автобусним вікном. Звичайно ж на кожних 10 дітей в поїздці буде один дорослий супроводжуючий, але я вважаю не доцільним розпорошувати увагу дітей на декількох екскурсоводів. Також така кількість дітей дозволяє замовляти зручний і компактний транспорт.

2) учні старших але не випускних класів. Я ще для себе не вивів мінімальний вік при якому дитина починає повноцінно цікавитись екскурсією. Поки що основний мотив дітей при поїздці – відірватись від батьківського контролю. Тому і виникає така складність з випускними класами – вони вже відчувають себе дорослими і перестають боятись вчителів :) Хоча правило “на 10 дітей один супроводжуючий” при даній аудиторії більш ніж доречно.

3) бажання поїхати на екскурсію. Іноді буває так, що декілька людей в класі хочуть організувати поїздку, але не можуть назбирати бажаючих і починається вмовляння однокласників. Це може призвести до того, що в поїздці будуть декілька людей, які постійно чимось не задоволені, бо поїхали в екскурсію не за своїм бажанням.

Найкращий варіант в такий ситуації – це збирати бажаючих з паралельних класів (якщо в кожному класі по 30 дітей, а всього є 3 паралельних класи, то з одного класу буде мінімум 10 бажаючих). Але так, як ініціатором шкільних екскурсій є класні керівники, то вони рідко погоджуються на таке поєднання учнів з різних класів.

Наразі це всі думки стосовно сегментування. В наступних дописах буде продовження про 4Р, а саме про товар та ціноутворення.


Якщо сподобався допис — підпишись на мою RSS стрічку та оперативно отримуй оновлення!

Коментарі

коментар

,

  1. #1 by Sergey on Березень 19, 2010 - 13:07

    “Поки що основний мотив дітей при поїздці – відірватись від батьківського контролю. Тому і виникає така складність з випускними класами – вони вже відчувають себе дорослими і перестають боятись вчителів :)”

    Вот ты пишеш что ты маркетолог и у тебя стандартное в корне неправельное мнение. ПРоблема не в том кого возить, а в том куда возить… Всех школников возят как правело в 4-5 мест абсолютно для подростка не интересных – Карпаты “в домиках”, Киев, какойнить Таракановский форт… Вот мне просто интересно каким местом должен думать маркетолог чтоб придумать такие екскурсии.

    Почему не повезти в музей воды там например, а даже если и в Карпаты то чисто с палатками консервами итд… Подростки тебе ненравятся, а чего ты хотел ? Закрыть 30 подростков в домике и чтоб они там тебе в карты играли ? Я сам учился в лицее и я знаю какой там подход к екскурсиям, что на свечю сходить желания больше чем на ту екскурсию. Под екскурсией я понемаю не роспивание водки в домиках, а за 2 дня дороги туда назад поднятие на какуюто г. Макивку, на которой каждый второй уже был с десяток раз.
    Или екскурсия в Киев, да блин покажыте мне человека который в Киеве небыл да и на чт отам смотреть в том Киеве ? За тоже время и деньги любой адекватный человек на какойто шашлык на природку лутше сьездит.

  2. #2 by Axiom on Березень 23, 2010 - 11:53

    Ось приклад чудової критики, дуже дякую! Хочу навести спершу факти а потім контраргументи:
    1) Діти не мають можливості обирати екскурсію – в більшості випадків за них вирішують куратори;
    2) куратори зазвичай їдуть туди де найменш напряжно, де можна спокійно ввечері побухати та де діти будуть мати найменше простору та принесуть кураторам найменше проблем;
    3) також кураторам важливий момент – це розмір відкату;

    Звідси аргументи:
    1) Навіть сама цікава та геніальна екскурсія обломається об адміністрацію;
    2) Тобі так здається, але діти які вперше їдуть в Карпати – дуже навіть не проти пройтись стежками Довбуша або просто пожити в будинку на природі. І ти можливо будеш дивуватись, але в таракановському форті були навіть не 5% всіх дітей області;
    3) Тому підлітки мені дуже подобаються, я із задоволенням повіз би їх водоспадами та непопсовими місцями, але всі хочуть стандартну “Маківку-довбуша-водоспад в Яремче – базар сувенірів”.
    4) Але мене дуже тішить, що з часом попит стає все більше і більше ориганільним та діти починають цінувати просто красу природи незалежно від “розкрученості” місцини – тому дійсно є великий простір для росту.

(will not be published)